Адчуй радасць чытання

Адчуй радасць чытання

17 августа 2023 536
Аб карысці чытання сказана нямала: кнігі абуджаюць фантазію і развіваюць уяўленне. Яны забаўляюць і ў той жа час выхоўваюць. Акрамя таго, чытаючы кнігі, можна даведацца шмат новых слоў, павысіць свой узровень пісьменнасці і эрудзіраванасці. На жаль, не ўсе сучасныя дзеці любяць чытаць. Інфармацыю аб навакольным свеце яны, у асноўным, атрымліваюць з Інтэрнэту і тэлевізара. Часы, калі кніга была адзінай крыніцай ведаў, адышлі ў мінулае. Але нават вельмі ўдалая экранізацыя знакамітага твора ці самы цікавы навукова-папулярны фільм не заменяць задавальнення ад прачытання добрай кнігі.

Але як жа зацікавіць дзіця кнігай? Як навучыць яго любіць кнігу? 

Прымусіць чытаць можна, але немагчыма прымусіць любіць чытанне. Таму Любчанская інтэграваная гарпасялковая бібліятэка разам з Любчанскай сярэдняй школай вырашылі падрыхтаваць сумесны праект, які накіраваны на далучэнне дзяцей да кніг праз чытанне ўслых, абмеркаванне прачытанага, правядзенне літаратурна-забаўляльных мерапрыемстваў. Мэта праекта: далучэнне дзяцей да чытання, фарміраванне і пашырэнне чытацкага кругагляду, інтарэсаў і захапленняў дзяцей з дапамогай кніг. Задача бібліятэкараў і настаўнікаў ненадакучліва захапіць дзяцей чытаннем, зарыентавацца ў іх жаданнях, падказаць ім, дапамагчы, прапанаваць неабходныя кнігі. Праект разлічаны на тры гады: 2023-2025 гг. Узроставая катэгорыя: вучні 1-6 класаў. З пачатку года прайшло ўжо шэсць мерапрыемстваў. У студзені прайшло першае. Гэта была гульня-віктарына «В поход за золотым ключиком», якая прымеркавана да 140-годдзя А. Талстога. За званне быць лепшымі змагаліся дзве каманды – «Почемучкины» і «Читалкины». Хто з’яўляецца галоўным героем казкі, юныя чытачы адказалі, адгадаўшы загадку. Прозвішча аўтара ўсімі любімай казкі дзеці складалі з рассыпаных літар. Нікому ў гэты дзень не давялося сумаваць. Дзеці прынялі ўдзел у розных турах: «Ці ведаеш ты казку», «Хто гэта?», «Вясёлы партрэт Бураціна», выконвалі цікавыя заданні. У туры «Чароўны куфэрак» дзеці ўспаміналі, каму належаць прадметы, якія бібліятэкар даставала з куфэрка. А гэта быў залаты ключык, палена, азбука, каўпак. Прысутным настолькі спадабалася мерапрыемства, што многія з іх вырашылі яшчэ раз перачытаць казку, таму што яна вучыць не сумаваць, сябраваць і верыць у лепшае. 

Да 130-годдзя У. Маякоўскага дзяўчынкі і хлопчыкі здзейснілі займальнае падарожжа ў свет яго паэзіі. Дзеці ўслых чыталі вершы паэта. Затым бібліятэкар прачытала ім вядомы верш «Што такое добра і што такое дрэнна». Яны адказвалі на пытанні віктарыны, дзе ў гульнявой форме разбіралі, якія ўчынкі здзяйсняюць у жыцці – добрыя ці дрэнныя. Усе прыйшлі да адзінай думкі, што мы павінны рабіць больш добрых учынкаў, таму што ад іх свет становіцца багацейшым і лепшым. 

У сакавіку адбылася інтэлектуальная гульня «Детство М. Горького», прымеркаваная да 155-годдзя пісьменніка. Юныя чытачы пісалі на сонейках свае асацыяцыі да слова дзяцінства і прымацоўвалі да ватмана. Менавіта такім і павінна быць дзяцінства – цікавым, вясёлым, шчаслівым, як яны заўважылі. На жаль, на долю героя аповесці выпала другое дзяцінства: пабоі, знявагі. Затым дзеці падарожнічалі па аўтабіяграфічай аповесці Горкага «Дзяцінства». Яны пабывалі на станцыі «Біяграфічная», дзе адказвалі на пытанні, звязаныя з біяграфіяй пісьменніка. На станцыі «Аматары славеснасці» на сталах былі разложаны картачкі, дзе на адных напісаны словы, а на другіх – тлумачэнні да іх. Дзецям патрэбна было падабраць картачкі ў адпаведнасці са значэннямі слоў. Зацікавіла дзяцей і кніжная выстава «Максім Горкі і яго героі». Некаторыя творы пісьменніка знайшлі ў гэты дзень свайго чытача.

Цікава і з карысцю прайшла паэтычная мазаіка «Краіна Паэзія». Бібліятэкар пазнаёміла дзяцей з паэзіяй як жанрам літаратурнай творчасці. Затым дзеці чыталі вершы рускіх і беларускіх паэтаў, абмяркоўвалі прачытанае. Таксама яны прынялі ўдзел у конкурсе «Чый верш?», дзе адгадвалі, хто аўтар тога ці іншага твора. Дзеці паспрабавалі сябе ў ролі паэтаў, дзе па прапанаваных рыфмах ім патрэбна было напісаць верш. Яны прыйшлі да высновы, што для таго, каб паэзія адкрыла свае таямніцы, свае цуды, неабходна чытаць і слухаць вершы, удумвацца ў кожнае паэтычнае слова. Гэтаму патрэбна вучыцца. Многа кніг было ўзята дзецьмі з кніжнай выставы «Вершаў чароўныя гукі». 

Вучні 6 класа разам з настаўнікамі абмяркоўвалі аповесць «Муму» І. Тургенева. Асноўная тэма – цяжкае жыццё сялян, якое знаходзілася ў поўнай залежнасці ад панскіх капрызаў. Разам з тым раскрыты тэмы кахання, даверу, унутранай свабоды. Затым дзеці адказвалі на пытанні віктарыны па творы. Давалі адказы на тэст «Хто хутчэй»: падбіралі правільныя пары, выкрэслівалі лішняе. Удзельнічалі ў конкурсе «Што, дзе і калі». Дзеці адзначылі, што гэты твор самы кранальны ва ўсім свеце. 

Да Міжнароднага дня сяброў у чэрвені месяцы дзеці адправіліся ў літаратурную вандроўку «Сяброўства на старонках кніг». На працягу мерапрыемства вялі размову пра сяброўства праз работу над літаратурнымі творамі. Чыталі апавяданні В. Асеевай, Я. Пермяка, Э. Успенскага, абмяркоўвалі іх і адказвалі на пытанні. Дзеці запісвалі станоўчыя якасці сваіх сяброў, збіралі прыказкі пра дружбу і тлумачылі іх сэнс. Вядучы называў казачнага персанажа, а дзеці хорам называлі яго сябра. Нікому не прыйшлося сумаваць у гэты дзень. Шмат кніг з выставы «Дружба пачынаецца з усмешкі» знайшлі сваіх чытачоў.

Галіна Кокаш, загадчык Любчанскай бібліятэкі.

«Новае жыццё» | Telegram | VK | OK | Facebook |
Instagram | YouTube | TikTok |